söndag 30 maj 2010

Tillbaka i Norden...

....och Stavanger, den Norska oljehålan!


Var ganska slut när jag kom fram till mitt hotell efter ett dygns resande!

Skönt att komma in på rum 1114 som visade sig vara högst upp i hotellet.


Helt otroligt med skandinaviskt försommarljus! I Korea är det kolsvart kl 20.00....
....här är klockan 23.00 och det är fortfarande ljust!
Kram och godnatt alla som läser! Ps. Det blev en sväng ut på byn och några kalla ds.








fredag 28 maj 2010

Dags att lämna östern och flyga hemåt...

....och praktejdern har börjat värma upp vingarna! I morgon är det dag att lämna dom Asiatiska havsvikarna och sätta av hemåt (eller i alla fall nästan hemåt).



Nåja, får väl ta lite hjälp av det Nederlänska flygbolaget. Vill ju inte komma hem helt utpumpad. Har ju en hona att ta hand om!!!!


Skall stanna till i Stavanger på vägen hem. En vecka hos NOV för att ........


...vara med på "FAT" ( Factory Acceptance Test) på borr kontroll systemet. Spännande. Återkommer om detta!
Hej då Korea! Ses i July.









En titt in i framtiden!

Torsdag och fredag bjöd Samsung in oss för presentation av skeppet med hjälp av en 3D projektering.



Här är vi samlade inför presentationen.



Ridån upp!


Maskinrum visas här. Det var möjligt att se gångväger etc med hjälp av en "animerad" maskinist!



Här ser man överbyggnaden och helideck snett akterifrån.



Brygga och bygge förifrån. Mäktig madam!




Bryggan innifrån.



Tekniska kontoret. Här kommer jag att sitta om två år!


Helt otroligt vad datorerna kan göra nuförtiden. Man kan gå in i alla vinklar och vrår och vrida bilden. Alla rör, kabelstegar och ytor är exakta kopior av hur det blir och man kan direkt se om dom krockar med varandra

tisdag 18 maj 2010

17 Maj hos Harry

Som ju är från vårt östra grannland och som bjöd hem oss på sill, lax och rengryta!






Marina, Erik och Fredrik njuter av skandinaviska läckerheter.


Här har vi hela festgänget! Tack Harry för en trevlig kväll.




Trafiken på varvsområdet liknar inget annat!

Jaha där står en trafik guide....

...men vad stel han verkar....
...inte konstigt då det är en docka som rör armarna med hjälp av motorer. En trafikrobot med andra ord.

Den här killen lever i alla fall!


Full fart hem. Som ni ser så har alla Samsung uniformen på sig.



Polisen som mitt i gatan står!
Här nedan ser ni hans "Moves"

Säkerhetskurs

Fredrik (Site Manager) och Songi (Safety) försnackar inför dagens äventyr
Samling vid Samsung Training Center

Syremätare att ha på sig då man går in i tankar och slutna utrymmen. De den piper = ut fort som fan!


Songi visar hur man tar på sig en säkerhetssele.


Övningarna fortsatte utanför. Trevligt väder idag!



Vår kurs ledare som bara kunde Koreanska. Smart! Här visar han hur man klättrar i ställning.....



....som vi sedan fick prova på själva. Svårt var det......:-)







måndag 10 maj 2010

En tur söderut....

...blev mitt söndagsnöje denna helgen.

Här kommer jag till "Windy Hill"

Väderkvarn...Hmm! Är det därför det heter "Windy hill" eller är väderkvarnen där för att förstärka namnet? Vid närmare undersökning såg den ganska nybyggt ut...

Vackert var det där i alla fall!


Färden söderut fortsatte...


....till HaeGumKang. Dramatiska klippöar som reser sig ur havet. Södra sidan av Geoje är mer bergig med småöar som kantar kustlinjen.



Hitta ett hotell som hade esspresso. Men billigt var det inte! 30 bagare för en liten kopp!



Men utsökt gott i alla fall.


Bergigt och dramatiskt som sagt!
Verkar vara full sjuss på båtturer. Det får man prova någon gång.

Fortsatte ända ner till....
...sydspetsen på Geoje island

Zoomar ni in ser ni var på kartan.


Sockertopps öar!

Horisonten söderut.


Snälla Koreaner som nog tyckte lite synd om mig då jag försökte ta kort både på mig själv och utsikten och tog över kameran. så att jag kunde bli förevigad på sydspetsen.

Efter en härlig söndag styrde jag hem till lägenheten och tänkte att nästa gång jag är här har jag mina närmaste med mig!


lördag 8 maj 2010

Beach 2010 has entered Korea

Och vi hade planerat en dag på stranden som började hemma hos Peter och Marina där...
...Peter visade sina undervattensfotografier. Otroligt fantastiska och vackra!

Peters och Marinas lägenhet i Okbo med...


...jättefin utsikt från balkongen.
Vi började med en promenad på bergstopparna runt Okbo och avslutade nere i stan där vi köpte pick nick lunch som vi tog med oss till....

...Gujora Beach som ligger 20 minuter med bil söderom Okbo.



Här blir bra!


Ganska friskt i vattnet, ca 17gr uppskattar Peter.


Underbar dag i Korea!
Ps. "Det är hårt i oljebranchen men i alla fall bättre än ett jobb! ds.