onsdag 28 april 2010

Borrtornet påbörjat!

Idag åkte vi till Ulsan för att besöka NOV Korea och titta på vårt borrtorn som redan är påbörjat. Faktum är att det är den första konstruktionen som satts ihop för MaxIce.



Färden gick genom ett regnigt Pusan City mot Ulsan.


Här har vi ritningen på tornet.


Och här ligger! det. Det svetsas ihop liggandes för att sedan transporteras ner till Samsung varvet på en pråm där det sedan lyfts upp ombord på fartyget.





Dags för inspektion...Johan tycker mest som att det ser ut som en hög med metalldelar.....men ..




...Peter vet vad man skall ha koll på!



Här någonstans kommer toppen att komma. Tornet når ca 100m ovan havsytan!




Trapphuset i centerdelen. Blir inbyggt på MaxIce för att skydda mot nedfallande is.



Vertikala lejdare i sidodelarna.

Efter möte och lunch var det dags att sätta av "hemåt" ca 3 timmar i bil


måndag 26 april 2010

Till topps!

Söndag, solen strålar och jag har blivit inbjuden till en bergstur med mina trevliga kollegor.

Tog bilen till Okbo där Jörgen och Peter med fru bor. Stället heter Beverly Hill I. Och jorå...det finns en pool på baksidan.



Här har vi insteget till vandringen. Vi skall upp på lilla och stora "Guksabong".


Lätt vandring i början på en "Fire Road" som finns lite här och där i bergen för att komma fram med brandfordon. Det brinner tydligen ofta ute i naturen här!



Härlig natur med utslagna löv och fågelsång!




JaHa....var skall vi nu då? Tur att men har 3 proffs med sig!




Bergsbäck och bergsvandrare.




Dom gillar att lägga sten och göra fint i Korea.




Dit upp skall vi!



Andhämtningspaus!




Uppåt......



.... och ännu mer uppåt....



...ända upp hit. Där nere ligger Geoje City och Samsung varvet.




Uppe på lilla Guksabong.



Kort paus och sedan avfärd mot stora Guksabong som vi ser här.




Äntligen uppe!



Rast vila, Svenskt kaffe och Marabou mjölkchoklad på toppen som låg.....



...464m över havet! Nu var det bara nerför kvar.



På vägen ner kom vi till en glänta och vad hittade vi där?


....jo ett friluftsgym! Att gå i bergen är väldigt populärt i Korea och då är det ju bra att man kan köra ett gympass på samma gång!



Utsikt mot Okbo med det andra stora varvet på ön. Daewoo Shipbuilding. Tillsammans med Samsung och Hyundai dom tre största varven i världen just nu!







Väl nere och vi styrde kosan till "Foreigners Club i Okbo för lite välbehövlig.......


...pilsner som belöning efter 10km vandring i bergen. Totalt så tog det 3 timmar upp och ner.



Vi hamnade mitt i en bröllopsfest på klubben. Brudgummen med ryggen mot och bruden borta vid baren. Dom har traditionell Koreanska bröllopskläder på sig. Kul att få se!



Dagen blev till kväll och vi bjöds in på middag hos Jörgen hemma i Beverly Hills I.

Det bjöds på revbensspjäll, kokt potatis och gräddsås. Fredrik, Marina, Erik och Peter mätta och belåtna. Tack för allt kära kollegor.

Lördagkväll i Geoje....

......och Johan surfar in på nätet för att få lite Svensk kultur i form av ett omtyckt musikprogram!



Mitt inne i programmet tittade jag mig runt och insåg att jag var i Korea och inte hemma i soffan på Marstrand. Världen är liten nuförtiden!


Kvällen avslutadades med Skypning med min Baby. Bra uppfinning även det och gör att man faktiskt kan stå ut med ett distansförhållande a la 1000 mil. Kväll i Korea = eftermiddag i Laxå!


söndag 25 april 2010

Det kom ett mail....


...från min son som varit på model studio och blivit fotograferad.

Och resultatet blev ju att stolta pappa fick sådan otrolig längtan efter sin lilla sötnos till son!



lördag 24 april 2010

Lördag i Geoje City

Vaknade i alla fall på förmiddagen idag och efter lite husliga sysslor så tog jag cykeln ut på byn.

Fint väder idag och som ni ser så har våren kommit lite längre här!

Första stoppet var Samsung hotel. Skall kolla in gymet!


Entre'n



Jorå, maskiner fanns det i alla fall. Synd bara att dom har saltat medlemsavgiften ordentligt. SEK1200 i månaden för att svettas på ett löpband! Tack men nej tack!




Svängde ner till Samsungvarvets rekriations center i stället. Inte lika många maskiner men mer i min stil. Det luktade till och med svett i gymet. Perfekt!




Lite enklare entre'. Passar en rig råtta som mig!


Samsung recreation center.


Sedan dags för lite sightseeing. Nationsflaggspel, jorå Sverige var representerat men flaggan hade någon snott! Måste bo några Svenska huliganer i byn.....


Snabbfärjan till Busan. Ca 1 timme!



Här ser ni "turisten" i egen hög person.



Rea på frukt!




Fiskmarknad. Det rörde sig och stänkte om varenda balja!


Fika i solen. Tonfiskmacka och kaffe.



Hemma igen. Hittade upp till taket på mitt hus (våning 16). Fin utsikt över varvet. Avslutade dagen med lite sol och ett par kalla!