måndag 23 augusti 2010

Nu börjar det byggas båt!

Första blocket i bild. Skall bli El rum för Top Side. Magisk känsla att kliva (ombord) för första gången. Också overkligt att den här stålkontruktionen skall utgöra en del av ett fartyg.


Inspektionerna påbörjade. Här diskuterar våra el inspektörer Mr. Bea och Mr. Atom med SHI QA (kvalitets man) en fel insvetsad kabel transit. SHI har lyckats att svetsa så att sidorna på transiten har böjt sig! Inte bra om man vill få det tätt! Gör om gör rätt!

Ett snabbt hopp över till konkurrenternas borrskepp som snart skall dockas ut! Fast det återstår ju lite innan skrovet är vattentätt!


Målningsbox för STORA skrovsektioner. Kör in-måla-kör ut!

Lägg märke till den extremt låga transporttrucken. 64 hjul på 8 axlar! Fräck grej!




torsdag 19 augusti 2010

Familjen på besök!

Tidig morgon den 4 augusti. Johan är på väg till Busan international airport för att möta mina nära och kära. Blåser på på motorvägen och känner plötsligt en fruktansvärd odör...



...som visar sig komma från flaket på den här lastbilen full med GRISAR! Wow!



Snart framme efter 2 timmars färd på Koreanska motorvägar.


Jorå, nu har planet från Munchen landat!



Snart, snart kommer dom!


Här kommer dom 3 uttröttade resenärerna efter en låång flygning över halva jordklotet.


Helt slut Andersson och Ekholm mini!



Efter några timmars sömn så var dom i alla fall kontaktbara. Dags för kortspel och mys i min lägenhet i Samsung Village!




Sen blev det några lata dagar på stranden och....



...lite utflykter på min härliga ö.


Johan och Weronica hann med att fira bröllopsdag -1 den 6 Aug. Ett år till vår stora dag!



Dags för matbunkring, nudlar, nudlar och mer nudlar!


En av helgerna stack vi till Busan för att pröva på storstadsliv. Vi och 3.5 miljoner människor! Vi bodde som kungar i en svit på Lotte hotell!


I Busan finns det en berömd strand som ligger mitt inne i stan. Hyundai beach, dagen till ära insvept i kuslig sagolik dimma!



Ett besök på varvet med guidning av Mr Max Ice himself!



Kulturdag, meden Johan jobbade åkte gänget till en POW camp (Prisoner of War) på ön. Geoje island användes som fängelse för Nordkoreaner under Koreakriget.


Det blev även ett besök vid ett vattenfall.


Vi hade fått låna en kollegas lägenhet i Okbo under tiden familjen var på besök och där fanns en pool. Vilken lycka för pojkarna!


William ombord på en seightseing båt till Oedo via Heu gung gang som...


...ligger vid sydspetsen på ön.


Till slut kom gänget till Oedo som är en "trädgårdsö" utanför Geoje där dom här underbart häftiga bilderna togs!



Allt underbart har ett slut. Den 21e åkte familjen hem. Men snart ser jag dom igen. Åker själv hem den 28e för 4 härliga veckor hemma på Marstrand. Längtar hem!!!

söndag 1 augusti 2010

Besök från Sverige snart!

På Onsdag får jag besök från Sverige! Weronica, Fredrik och William kommer hit för att dela äventyret i nästan 3 veckor. Känns jättespännande att få dela med mig av Sydkorea! Har lite planer redan faktiskt...kanske en BBQ kväll på Samsung hotell (se nedan).

Stekoset stiger mot skyn och fullt med folk ute i trädgården konstigt nog (Koreanerna gillar inte att sitta ute och äta), men det gör i alla fall vi utlänningar :-).

Kanske en tur till Busan med snabb färjan också. Vi får väl se?