fredag 29 oktober 2010

Samsungs halvmara....

....och Site teamet ställer upp nästan manngrant! Man får välja på 21, 10 eller 5km och eftersom Johan inte är i sina glans dagar så får det bli 10km.



Samsung sponsrar med keps och snygg sport tröja! Banan utprintad, spagettimiddag avklarad. Jag är redo. Avlöp i morgon 09.30. Go for it!

Och efter loppet skall grabbarna på buskväll i Busan! Ha det bra alla!

måndag 18 oktober 2010

Lördagsshopping i Busan

Fint väder och ingen "Safety Meeting" kvällen innan fick oss (Peter och mig) att hoppa ur sängarna tidigt denna lördag i oktober och bege oss till.....

...färjeterminalen i Okbo för att ta morgonbåten till Busan. Efter drygt två veckor här var det dags att lätta lite på lädret och spendera några Won.
Här kommer färjan i full kudde! Undras om skepparen har koll på reglagen!

Jorå, och tilläggningen tog ca 25 sekunder. Han har gjort det förut den där kaptenen.

Efter 50 minuter stod vi på fast mark i Busan. Full fart mot shoppingkvarteren!


Framme, nu skall här handlas........!


Fast det fanns ju andra saker att göra också. Du Peter...där inne finns det nog något att skölja ner resdammet med.....?



Mmmm..Jorå det fanns det.


Och sen blev det faktiskt lite shopping innan det började suga i den andra magen! Här syns en liten hamburgare som nog skulle gå att klämma ner. Särskilt med lite mer.....


.....öl! För att fröken servitris skulle slippa springa hela tiden tog vi in en hel karaff med den gula drycken!

Ok. Efter lunchen fick det bli lite mer shopping. Här syns ett "normalstort" varuhus i Busan. 9 våningar med det mesta man kan behöva så som.......


....en 3D TV med tillhörande glasögon. Hmm undrar hur men får hem den på snabbfärjan? Jaja får väl hoppa den då....!


Glada (lite väl kanske) lämnar vi Busan för den här gången. Får ta med kärleken nästa gång så det blir lite ordning på shoppandet!

Världens fulaste snabbfärja men hem kom vi snabbt och säkert!

tisdag 12 oktober 2010

Bygget framskider sakta men säkert

Här har vi precis kommit fram till en underleverentör till varvet för att vara med om en FAT (Factory acceptance test). Detta måste göras för all utrustning ombord och vissa är vi med på. Denna är för eltavlan till ventilationen för rummen där borrslamet tillverkas (HVAC MCC för Mud Pump room för dom som förstår Offshore snacket)

Vår koreanske elinspektör Atom tog oss dit i hans bil (ca 2 timmars bilfärd).

Här ser vi eltavlan (många sektioner är det). Väl ombord i fartyget skall den sitta.......

...på det här fundamantet.


Tillbaka på varvet och dags för inspektion av Mudmodulen. Första våningen är nu ihopsvetsad samt blästrad och målad. Dags att kolla runt lite!


Först en koll på ritningen för att lokalisera sig.



Här ser man det som skall bli rum för cement anläggningen. MYCKET viktig då det är den utrustningen som används för att plugga igen brunnen.


Sack Store. Där säckarna med råvarorna för att tillverka Mud förvaras.


Slutligen en bild underifrån. Det som sedan kommer att vara tak i Mud Pump rummet. En installatör i full fart med att montera kabelstegar.
Forts. följer....







fredag 1 oktober 2010

Tillbaka i Asien

Hann knappt komma över Jetlaggen innan det var dags att sträcka upp sig för ett annorlunda event! Vår käre site manager Fredrik har blivit utsedd till hedersmedborgare i Geoje p ga våra projekt här och att vi alltid har stöttat samhället på ett hedersamt sätt. Första lördagen var det dags för ceremonien.


Schemat för dagen.





Fasen också. Stod och tummade på kostymen hemma men tänkte....vad skall jag med den till där borta. Jag skulle bara vetat.....Hmm, hur löser man det här då? Tur att man har snälla kollegor. Fick låna en kostym av Fredrik. Rätt längd men liiite för stor i midjan. Ja ja, bara att dra åt skärpet och köra! Fick panik handlat en egen slips i alla fall.



Fler uppklädda gubbar...Harry, Erik och Peter framför vår transport till Geoje stadium.




Hmm, hinner vi fram i tid, verkar som om hela Korea skall hit idag?





Framme. Erik och Peter kollar in...ja vadå? Ingen aning!

Hedersläktaren med VIP platser för oss och Samsung. Man tackar!


Här skall vi sitta mitt i gräddan av stadsöverhuvuden!


Bänkade i väntan på att det skall börja. Måste nog förtydliga lite...Ceremonien var inte bara för Fredrik. Den ingick i invigningen av ett stort sportevenemang som hålla varje år på ön!



Här syns Fredrik sittandes och till vänster borgmästaren med sin vice man som hälsar på paraden som sakta passerar.

Jorå, det fungerar med en lånad kostym, blomman fick vi av en värdinna just innan det började.
Rena rama OS invigningen fast i miniatyr. Koreanerna är fantastiska på att arrangera sådana här galor.

Ett gäng fotbollsgrabbar gick förbi och trixade boll halva varvet runt inne på stadion.


Hoppsan....en segelbåt, ja just det, vi är ju på en ö....glömde det!


Här ser man några söta flickor på en vagn som faktisk hade ett vattenfall!!!



Vackra kvinnliga fanbärare.

Dags att inviga spelen och direkt efter var det dags för Fredrik att få medaljen!


Banderoll hade Samsung fixat!

Så var det dags för Fredrik att få medalj, diplom och en blomster krans.
Samsung gänget är stolta som tuppar eftersom det är deras varv som har en sådan prominent site manager!


Som avslutning fick vi se en Taekwondo uppvisning som hette duga!


Mr. Honored Citizen himself! Är han inte söt!


Sedan var det dags för lunch med borgmästaren i rådhuset. Här skålar vi med ris vin. Smakar som jäst mjölk med alkohol i!


Ca 6% och med den här färgen. På tal om färg...den fick man hålla när man drack.......


.....inte gott!


Så var det äntligen över....lunchen alltså. Hundra skålningar och ett evigt fotograferande. Och så Koreansk lunch mat.....som smakar sådär! Här ser vi Peter utanför rådhuset spelandes "Body Guard". Middag ikväll med Samsung. Men då under ledigare förhållanden. Skönt att slippa XXXL kostymen!